LOVELY NOLIE!

Assalam..this is about me..my life..my journey..my joy and my pain..my good days and my bad days...

Wednesday, August 27, 2014

Denggi Jepun

Assalam...

Pagi tadi sampai ofis tertengok berita kat TV3. Sekali pemberita melaporkan tentang denggi. Cerita denggi pertama kat Jepun setelah 60 tahun takde kes denggi! Wadefak!! 60 tahun?? Tak caya tak caya! Tapi itulah hakikatnye. Pastu tunjuk gambar fogging yang bukan asap nipis kedekut macam kat Malaysia. Tapi ni asap yang betul-betul kepulan kepulan asap yang bila korang tengok asap tu rasa nak lari tebal kemain. Serius wei!

So korang leh nampak tak mentaliti rakyat Malaysia dengan orang Jepun ape beza dia? Kalo kat Malaysia ni hari-hari kes Denggi. Kat Jepun 60 tahun kot! Gila rare punye penyakit! RARE! Noktah! Muktamad! Pelik!. Aku pula yang ter'amaze' sekejap bila dengar berita tu tadi.

Kat sini aku dah janji sedaya upaya aku dan keluarga aku untuk jaga kawasan sekitar rumah dengan lebih baik. Taknak biar kawasan rumah jadi tempat pembiakan nyamuk aedes tu (betul ke aku eja?). Jom la semua. Sama-sama lebih alert dan jaga kawasan sekitar rumah, perumahan, kampung, ofis ke watever la. Jangan ada yang jadi mangsa aedes. Sedih tau kalo ada family yang terkena denggi.

Bertindak cepat rakyat Malaysia. Ini bukan main-main. Tahun 2014 ni kes denggi menjadi-jadi. Mungkin Malaysia terlampau banyak tapak pembinaan. Pihak berkuasa tak mampu nak pantau semuanya. So kita rakyat marhain ni la kena tolong tengok-tengokkan. Pesan-pesankan, ingat-ingatkan, ringan-ringankan tangan bersihkan kawasan kita. OK? Semoga kita semua terhindar daripada penyakit denggi. Dengar dek orang Jepun malu oii! Denggi tu sakit yang rare la pada dorang! T.T

Tips untuk yang kena demam denggi
1. Cepat-cepat buat sup ketam kasi pesakit makan
2. Ade ubat dari elken untuk naikkan platlet body kite. Tapi aku tak ingat ape nama ubat tu..Alahaii sori!
Hope this will help. Bye!

No comments:

Post a Comment