LOVELY NOLIE!

Assalam..this is about me..my life..my journey..my joy and my pain..my good days and my bad days...

Thursday, November 12, 2015

Merancang tahun hadapan

Assalam...

Masih bulan 11 sekarang ini tapi aku awal-awal dah rancang untuk tahun depan. Eh mesti la semua kena rancang awal kan. So who wants to join me? Ini yang memang aku akan buat tiap-tiap tahun. Aku siap buat excel untuk perbelanjaan aku. Nanti aku kasi contoh excel tu ye. Ini senarai-senarai perkara penting yang perlu diambil tahu awal-awal untuk perancangan menghadapi tahun hadapan. Boleh juga guna untuk tahun akan datang jugak.

1. Tarikh-tarikh cuti di Malaysia
2. Tarikh gaji. Hehehe tersenyum sendiri pula ;)
3. Tarikh Road tax + insurans kereta/motor
4. Tarikh puasa + raya (senang nak save duit raya and cuti)
5. Tarikh promo syarikat penerbangan untuk travel (beli tiket awal)
6. Tarikh-tarikh sesuai untuk bercuti (travel, birthday, kenduri / birthday yang tersayang / anniversary /graduation etc)
7. Consider cuti untuk big event (tunang, kahwin, etc)
8. Tarikh-tarikh sale besar untuk shopping barang-barang penting (untuk mereka yang shopping besar setahun sekali macam aku ni)
9. Kenalpasti bil-bil, hutang-hutang yang perlu dilunaskan, barang-barang penting yang nak dibeli (item ni la yang aku buat excel)
10. Kenalpasti keperluan untuk zakat/ cukai/ insurans lain
11. Kenalpasti tarikh untuk servis kereta
12. Kenalpasti perbelanjaan yang akan banyak menggunakan duit.
13. Kenalpasti perkara-perkara penting yang lain yang berkaitan dengan diri dan keluarga.

Setakat ini 13 perkara ini sahaja yang aku dapat senaraikan. Ini pun dah cukup dah ni. Hampir lengkap orang kata. Hehehe. Boleh tambah ikut kesesuaian individu macam contoh kalau ada anak mungkin ada perbelanjaan lain untuk anak-anak, yang nak kahwin tahun depan ada perkara-perkara lain yang boleh ditambah. Korang tambah lah ikut kesesuaian ye. Tak larat mak nak pikir semua. Hehehe. Ok ni je setakat ni. Selamat merancang untuk masa depan yang lebih terurus. Hehehe

Ini contoh excel aku untuk tahun 2016. Boleh update dari masa ke semasa.


No comments:

Post a Comment